DE ONT
Op 16 juli 1992 reed ik om half negen in de ochtend op
de A27 in de richting van Amsterdam. De
verkeerscentrale te Driebergen had zojuist via de radio
gemeld dat de wegen in verband met de vakantieperiode
vrijwel filevrij waren en uit pure vreugde liet ik mijn
radio-cassetterecorder een bandje slikken waarop
onlangs door mij Dvoráks negende symfonie was
vastgelegd. De rust op de weg en de zalvende klanken
die het autocompartiment vulden, zorgden voor een
vrijwel niet te evenaren begin van de dag.
Voor me reed een witte Peugeot 205, waarvan ik
direkt zag dat de rechter-achterband nagenoeg leeg was.
Ik haalde in en zag dat er een betoverend mooi meisje
achter het stuur zat. Blonde haren, bruine ogen, een
sterke uitstraling; bepaald geen alledaags type. Ik
keek haar aan en zij keek mij aan, maar voorbij was ik.
Een paar kilometer verderop was het mijn beurt om
ingehaald te worden. Ik zag dat haar rechter-achterband
er niet voller op was geworden, maar nog steeds leek ze
niets in de gaten te hebben. Hoe laat je iemand door
middel van gebarentaal weten dat hem -haar in dit geval-
een lekke band te wachten staat, binnen pak hem beet
een kwartier? Een vrijwel onmogelijke opgave. De
oplossing kwam echter vanzelf: ze zette haar
richtingaanwijzer uit naar rechts en sloeg af richting
benzinestation. Ik volgde haar voorbeeld. Zij stopte
haar witte twee-nul-vijfje bij de Euro loodvrij-pomp en
ik sloot daarom maar gewoontegetrouw aan bij de rij
wachtende auto’s achter één van de twee LPG-spugers.
Bij wijze van uitzondering legde ik voortijdig de
klassieke tonen het zwijgen op. Ik verliet de auto en
liep naar de hare, alwaar ik op de ruit tikte.
‘Ja?’ zei ze vriendelijk, nadat ze voorzichtig haar
ruit voor een derde had opengedraaid.
‘Je hebt een bijna lege band,’ zei ik, wijzend naar
de achterkant van haar auto.
‘O?’ bracht ze verbaasd uit. Ze kwam haar auto uit
en liep met me mee naar de plaats des onheils. ‘Zie
je? Da’s niet veel meer.’ Ik wees naar de band in
kwestie.
‘Oh, nee!’ beaamde ze. ‘Wat nu?’
‘Dat is niet zo moeilijk,’ stelde ik haar gerust.
‘Als de band niet lek is, kan je er gewoon weer lucht
in pompen. Dáár,’ (ik wees naar het hoekje ”water-
lucht”, een stukje verderop) ‘kan je je band weer op
spanning brengen.’
Ze keek me zowel dankbaar als vragend aan.
‘Nooit eerder gedaan?’ vroeg ik daarom.
‘Nee,’ zei ze. ‘Vrouwen achter het stuur, hè...’
grapte ze.
‘Och,’ relativeerde ik. ‘Zo erg is het niet hoor.
Rij maar naar ”water-lucht”, dan help ik je er even
mee.’
‘Oké, graag.’ Terwijl ze tankte en afrekende, reed
ik naar ”water-lucht” en las daar de bij haar auto
behorende bandenspanning af. Vóór twee punt nul en
achter twee punt één. Daar kwam ze aanrijden en ik
begon met mijn werkzaamheden. Eerst de drie goede
banden, die vrijwel op druk bleken te zijn. Als laatste
de bewuste, slappe band. Deze gaf, nadat ik hem op een
druk van twee atmosfeer had gebracht, een zacht sissend
geluid.
‘Daar was je niet veel verder mee gekomen,’ zei ik,
terwijl we beiden gehurkt naar de sissende band zaten
te kijken.
‘Tjee! En wat nu?’ zei de op de Amerikaanse actrice
Sharon Stone gelijkende jonge vrouw.
‘Die band zal eraf moeten. Heb je een goede
reserveband?’
‘Dat zal toch wel...’ verzuchtte ze. ‘Ik heb deze
auto geleend van een collega. En dit moet míj weer
overkomen. Normaal ga ik met de trein naar mijn werk.
Wat ik al zei hè, vrouwen achter het stuur...’
‘Nooit een lekke band gehad, zeker?’
‘Nee.’
‘Dan wissel ik hem wel even voor je om. We zetten de
auto’s dan even daar neer,’ zei ik, wijzend naar het
parkeerterrein voor vrachtwagens. Nadat we onze wagens
daar naast elkaar geparkeerd hadden, begon ik met mijn
krik haar auto omhoog te draaien. Binnen enkele minuten
was het rechter-achterwiel vervangen. Het enige waaraan
nog viel af te lezen dat de charmante chauffeuse van
deze Peugeot zoëven nog op weg was naar een stranding
op de vluchtstrook vanwege een lekke band, waren mijn
vuile handen. Ze keek me aan en er viel een korte,
verlegen stilte.
‘Ik weet echt niet hoe ik je hiervoor moet
bedanken...’
‘Tja..’ Ik keek even nadenkend omhoog en zei toen op
besliste toon: ‘Klassieke muziek.’
‘Klassieke muziek?’ herhaalde ze met verbazing in
haar stem. Het was duidelijk dat ze klassieke muziek
iets vond wat in geen enkel verband gebracht kon worden
met een situatie als deze. Met wijd geopende ogen keek
ze me vragend aan.
‘Ja, klassieke muziek,’ herhaalde ik met een even
grote beslistheid als zoëven. ‘Veel leeftijdgenoten van
ons nemen er totaal geen kennis van, en dat is zonde
want klassieke muziek is veel en veel te mooi om
genegeerd te worden.’ Het viel me op dat haar ogen
steeds groter werden naarmate mijn monoloog vorderde.
‘De beste manier waarop je me dus zou kunnen bedanken,
zou zijn...’
‘Klassieke muziek?’ onderbrak ze me, met een naar
cynisme riekende ondertoon. Haar ogen leken inmiddels
hun maximaal mogelijke omvang te hebben bereikt.
‘Ja. Jij bent een type dat eens goed hard naar wat
mooie werken van Bach zou moeten luisteren.’
‘O?’ Haar mond viel open.
‘Ja. Of Dvorák natuurlijk. Desnoods Darryl Way! Maar
doé in godsnaam iets en blijf niet in de popmuziek
hangen!’
‘Ja,’ zei ze, en liep terug naar haar auto.
‘Meer vraag ik je niet. Alleen maar: zet goddomme
eens een verantwoord stuk klassieke muziek op en geef
je oren eens goed de kost. En dan praten we verder,
oké?’ Ik was ongemerkt harder gaan praten. Een enkeling
keek in onze richting.
‘Ik kijk wel,’ zei ze, en trok het portier achter
zich dicht.
‘Dvorák!’ riep ik luid. Verschillende mensen keken
me met opgetrokken wenkbrauwen aan. Waarschijnlijk
omdat ze het een vreemde gewaarwording vonden, iemand
op een willekeurig pompstation aan te treffen die in
zijn eentje luid de naam van een klassiek componist
over een zee van benzinetankende automobilisten
schreeuwde. Het meisje wier band ik had vervangen
startte de motor, zonder dat aan haar
gelaatsuitdrukking af te lezen viel of ze me gehoord
had of niet.
‘Albinoni! Mussorgsky! Ravel!!’ Ik schreeuwde het
uit. Zelfs op volle snelheid voorbijrijdende
vrachtwagenchauffeurs moeten me hebben gehoord. ‘Orff!’
En weg reed ze.
Lêstafel
Leestafel
Reading-table
Werom / Terug / Back